Kategoriat
Peliarvostelut

Trapped

Ikä 8+. Trapped on koko perheen pelisarja, jossa lapsetkin pääsevät tutustumaan pakohuonepeleihin. Trapped-peleillä muunnat kotisi pakohuoneeksi.

Pakohuonepeli on viime vuosien menestynein uusi peligenre. Exitit, Unlockit, Deckscapet ja monet muut pelisarjat ovat pelaajien suosiossa ja niittäneet menestystä myös monissa pelialan palkintogaaloissa. Ei siis ihme, että uusia yrittäjiä on riittänyt – niin hyviä kuin vähän heikompiakin. 

Trapped on suomenkielinen Martinexin julkaisema pelisarja, joka yrittää tuoda jotain uutta ja omanlaistaan genreen. Sen idea on tehdä pelihuoneesta aito pakohuone, eikä pelkästään istuttaa pelaajia pöydän ääreen, kuten muut pakohuonepelit. Samalla se haluaa ollaa olla koko perheen pelisarja, joten pelien teemat ja tehtävät soveltuvat myös perheen pienemmille. 

Ensimmäisten pelin perusteella tavoitteet täyttyvät vähintäänkin tyydyttävästi ja sarjan jatkolle onkin odotukset korkealla. 

Tee olohuoneesta pakohuone 

”Jokainen Trapped-pelipakkaus on erilainen ja jokainen niistä sisältää kaiken, mitä tarvitset luodaksesi oman pakohuonepelin kotiisi. Pakkaus on täynnä arvoituksia ja pulmia ratkaistavaksi. Tarvitset vain joitakin perheenjäseniä tai ystäviä ja peli voi alkaa.”

Näin lupaa siis pelin pieneen tilaan mahtuvat pahvinen pakkaus. Itse pidän tällaisista tarkoituksenmukaisesta ja ekologiselta vaikuttavasta pakkaustyylistä, mutta pieni koko paljastaa heti että myös komponentit ovat pieniä, tai ainakin ohuita. Ainakin itse yllätyin tästä, koska olisin kuvauksesta odottanut ainakin joitakin hypisteltäviä esineitä tai muuten fyysisyyttä peliin. 

Meillä ensimmäisenä pelattavaksi osuneen helpon vaikeustason Tivoli-huoneen paketista löytyi ohjekirjan lisäksi nämä komponentit: 

  • vihjekirja
  • vihjesapluuna
  • 6 pistekorttia
  • 10 pulmakorttia
  • 1 ankka-ohjeet
  • 6 ankka-maalia ja seisontatukea
  • 3 punaista ja 3 vihreää pääsylippua
  • 4 julistetta
  • 1 tarra-arkki
  • kaksipuolisia teippejä
  • 1 musta paperipuristin
  • 6 kuminauhaa

Liikaa paljastamatta näistä voidaan päätellä, että jonkinlaista fyysistäkin aktiviteettia luvassa on, mutta enimmäkseen peli rakentuu korttien ja julisteiden varaan, kuten muutkin sarjan pelit.

Tivoli-pelin sisältö
Tivoli-pakohuoneen sisältö. Kuva: Peliko
Trapped: Tivoli -pelin kansi

Tivoli

Sarja 1, huone 3
2–6 pelaajaa
Ikäsuositus 8+

Tivolin aiheena on siis kiertävä tivoli erilaisine aktiviteetteineen. Pelin lähtöasetelma on se, että pelaajat lähettävät tivoliin työhakemuksen ja lähtevät työhaastatteluun. Tutun tuntuisesti tivolissa on ennustaja-eukkoa, onnenpyörää, ammuntapeliä ja taikuria. Mutta kaikkeen liittyykin jotain yllättävää ja töihin pääsee vain jos ratkoo kaikki mysteerit.  

Pelin aluksi valitaan yksi kodin huone (aidon pakohuonetunnelman luomiseksi mieluiten sellainen, jonka oven voi sulkea). Sääntökirjaan tutustumisen jälkeen levitetään pulmakortit ja julisteet kunkin kortin takaa löytyvien ohjeiden mukaan ympäri huonetta. Osa materiaaleista kiinnitetään seinään, tai eri pinnoille niin, että etupuoli on näkyvissä. Sen jälkeen aletaan ratkoa pulmia ja pelataan esimerkiksi 60 minuuttia tai kunnes kaikki pulmat on selvitetty (tämä päätetään ryhmän kesken.) 

Hieman yllättävästi tässä pelissä on myös kilpailullinen aspekti, eli jokainen voi pelata erikseen tai pienryhmissä toisiaan vastaan parhaista pisteistä. 

Tivolin tehtäväkortteja
Tivolin tehtäviä. Kuva: Tapani Aulu

Risut ja ruusut

Tivolin teema sopii täydellisesti juuri tällaiseen peliin, jossa on useita eri ”pisteitä”, joissa on etsittävää, ratkottavaa ja tehtävää. Tivoli ei järin paljon opasta pelaajia, vaan pelaajien pitää itse keksiä mitkä kortit ja julisteet liittyvät toisiinsa ja miten mikäkin pulma ratkotaan. Oikeastaan peli ei edes tarkasti selitä mikä on pulma ja mikä ei. Tässä esimerkiksi meillä oli jopa pientä epäselvyyttä olemmeko tosiaan ratkoneet kaikki vai emmen. 

Koska pulmissa ei ole varsinaisesti mitään järjestystä, jossa ne tulee suorittaa, ei peli todellakaan ole mikään putkijuoksu, kuten jotkut muut pakohuonelautapelit ovat. Tässä se muistuttaa ”oikeita” pakohuoneita, joissa myös usein ongelmat voi ratkoa eri järjestyksessä, eikä aluksi välttämättä tiedä yhtään mistä aloittaa.

Meidän porukassamma tämä teki varsinkin pelin alusta melkoista haahuilua ja tuntui kovin sekavalta. Vähän ihmettelimme sitä, että tämä oli merkitty ensimmäisen sarjan helpoimmaksi peliksi. Helpoimmalla tasolla pelin olettaisi opastavan vähän enemmän. Toisaalta pelkästään se, minne komponentit levitellään ja missä järjestyksessä ne käteen ja silmään osuvat, voi vaikuttaa paljonkin pelin koettuun helppouteen. 

Tässä piilee yksi pelin ja koko pelisarjan mahdollinen paha sudenkuoppa. Jos joku komponentti esimerkiksi tippuu seinältä ja liukuu sohvan alle, kuten meillä kävi, voi tulla pelin rikkova ongelma, koska pelipaketissa tai ohjekirjassa ei missään näy kuvaa komponenteista. Eli emme osanneet edes kaivata puuttuvaa pitkään aikaa. Vasta kun tuntui mahdottomalta ratkaista kaikki pulmat, ymmärsimme että nyt puuttuu jotain oleellista tietoa. 

Kaiken kaikkiaan nämä lienevät makuasioita, koska aitoja pakohuoneita aktiivisesti pelaaville tämä on varmasti varsin tuttua. Ja jos apua tarvitsee, vihjeillä pääsee kyllä eteenpäin ja varmasti kaikki tehtävät myös lopulta ratkeavat. 

Mielenkiintoinen pelikokemus joka tapauksessa oli ja osa pulmista oli oikein palkitsevia. Meillä 6-vuotias osasi sujuvasti pelata, joten suositusikäraja 8+ on vähän hätävarjelun liioittelua tai tarkoitettu niin, että jos ryhmässä ei ole aikuisia, kannattaa pelaajien olla vähintään 8-vuotiaita. 

Pelin voi tosiaan pelata myös pöydän ääressä levittämättä komponentteja. (Se fyysinenkin tehtävä löytyy, mutta ei spoilata sitä).

Odotamme pelisarjan jatkoa. 

Tivolin ennustaja ja muita tehtäviä
Tivolissa on ennustaja, peliautomaatteja ja onnenpyörä. Kuva: Tapani Aulu
Trapped Pankkikeikan kansi

Pankkikeikka

Sarja 1, huone 2
2–6 pelaajaa
Ikäsuositus 8+

Pankkikeikka asettaa pelaajat pankkirosvojen saappaisiin. Eikä minkä tahansa rosvokoplan, vaan menestyksekkäiden maailmankuulujen ammattilaisten. Tälle porukalle ei mikään ole mahdotonta, joten tämäkin keikka hoituu alle tunnissa, eikö vain?

Pankkikeikka kääntää perinteisen pakohuoneen päälaelleen, tässä pelissä nimittäin pitää murtautua huoneeseen sisälle eikä sieltä pois. No, kyllä sieltä sitten pitää vielä paetakin ennen kuin kello tikittää nolliin. Perinteiseen pakohuonetapaan peli on myös puhdas yhteistyöpeli, eikä tässä ole vastaavaa kilpailullista elementtiä kuin Tivolissa

Pankin valvontakameraa
Valvontakamerakuvaa pankista. Kuva: Tapani Aulu

Risut ja ruusut

Pankkikeikassa on vähän korkeampi vaikeustaso kuin Tivolissa, puzzlet ovat hieman hankalampia ja vähemmän irrallisia kuin Tivolissa. Puzzlet sopivat myös mainiosti teemaan ja tehtävissä pääsee mukavaan veijarivarkausfiilikseen. 

Pankkikeikassa menee hetki saada kokonaiskuva ja saada langanpäistä kiinni, että keksii mistä suunnasta alkaa kokonaisratkaisu purkautua. Trappedit eivät välttämättä auta pelaajia paljonkaan suoraan, mutta vihjekirjan avulla ongelmat kyllä ratkeavat varmasti. Meidän peliporukassamme yritettiin muutamia puzzleja liiankin kaukaa haetusti ja vaikeasti ja ratkaisut olivatkin pykälää helpompia kuin yritimme. Tämä on toki aivan tavallista pakohuonepeleissä ja myös toiseen suuntaan mentiin pari kertaa: oletettiin helppoa, mutta ratkaisu olikin huomattavasti monimutkaisempi. 

Valitettavasti meillä jäi taas yksi ratkaisematta omin voimin sen takia, että yksi oleellinen kortti oli pudonnut ikkunaverhon taakse. Tähän ei vihjevihkokaan oikeastaan auttanut, koska se viittasi puuttuvaan korttiin vain nimellä, eikä siitä voinut suoraan sanoa puuttuuko jokin osa vai ei. Ainakin 10 minuutin etsimisen (kello pysähdyksissä) jälkeen kortti löytyi ja pulma ratkesi, mutta toki siinä vähän turhauduttiin ja immersio pääsi karkaamaan hetkeksi. Tässä onkin selvä kehityspaikka tälle pelisarjalle, eli osien listaaminen paremmin ohjekirjaseen tai vaikka numerointi, jotta voi varmasti sanoa puuttuuko jotain.

Pankkikeikka oli kuitenkin kaiken kaikkiaan oikein toimiva setti ja meidän arvoiossamme selvästi Tivolia parempi paketti.

Pankkikeikan materiaalia: salattu sähköpostiviesti
Pankki lähettää suojattua sähköpostia. Kuva: Tapani Aulu
Trapped: Taidevarkaus -pelin kansi

Taidevarkaus

Sarja 1, huone 1
2–6 pelaajaa
Ikäsuositus 8+

Harringtonin suku tunnetaan taidekeräilijöinä ja nyt suvun yksityiskokoelmasta on tuotu esille 11 upeaa maalausta. Teidät on kutsuttu tutustumaan näihin töihin eksklusiiviseen taidenäyttelyyn – mutta ei vieraaksi vaan varkaaksi. Kutsun lähettäjä Charles Harrington ”halveksuu sukunsa tapaa olla jakamatta vaurauttaan ja onkin pyytänyt sinua ja tiimiäsi vohkimaan yhden maalauksista. Hän ei varovaisena miehenä ole juuri kertonut yksityiskohtia, mutta on jättänyt useita vihjeitä, jotka auttavat sinua tunnistamaan kohteesi.”

Pelin tarina on siis seitinohut ja hauras kuin harso. Miten kukaan hyötyisi siitä että maalaus varastetaan? Miksi Charles ei ole kertonut mikä maalaus pitää varastaa? Tai kuka henkilökunnasta voi auttaa? No, tuleehan siitä luontevasti pakohuoneasetelma: ratko kohde vinkeillä, selvitä apuri, pakene paikalta. 

Kortti, jossa drinkki ja viesti lautasliinassa
Saisiko olla drinkki salaviestin kera? Kuva: Tapani Aulu

Risut ja ruusut

Taidevarkaus-pelissä on Trappedin tyyliin iso kasa kortteja, julisteita ja muita paperikomponentteja, jotka muuten meidän mielestämme olivat tämän ensimmäisen Trapped-sarjan tyylikkäimmät. Maalausten kuvat ovat niin kauniita, että niitä olisi tutkinut julistekokoisinakin ja voinut jättää seinälle pelaamisen jälkeen. Lisäksi pelaajille annettavat nimilaput ovat hieno yksityiskohta, jolla on pelillistäkin merkitystä!

Tässä pelissä komponenttien taustapuolella on selkeä ohje, mitä kullakin komponentilla tulee tehdä (kiinnitä seinälle tai aseta tasolle), mutta käytännön merkitystä asettelulla ei luonnollisesti ole, joten peliä voi hyvin pelata myös tavanomaisesti pöydällä. 

Tuttuun Trapped-tyyliin peli ei kovin paljon neuvo pelaajiaan, vaan pulmia aletaan ratkoa aluksi hakuammunnalla. Juonesta saa kuitenkin hyvin nopeasti kiinni ja oikea maalaus ja auttava henkilö alkavat paljastua pala palalta. Tässä onkin sekä pelin vahvuus että heikkous: pelissä saa oivaltamisen iloa, kun keksii jotain, mihin ei ole saanut oikein mitään apuja, mutta samaan aikaan tässäkään Trappedissa ei oikeastaan tiedä yhtään, onko jo ratkaissut ongelman vai ei, koska palautetta ei varsinaisesti tule lainkaan. 

Iso kimppu ruusuja lähtee hyvistä, erilaisista puzzleista. Pakopeliharrastajat tunnistavat heti monta pulmatyyppiä: numerokoodeja, taittelua, katselukulmia ja niin edelleen. Tämän vuoksi peli on harrastajalle varsin helppo, eikä sinänsä erittäin hyvää vihjekirjaa todennäköisesti tarvita lainkaan. 

Meillä oli pelin parissa hauskaa, mutta valitettavasti pelin loppu jäi pieneksi antikliimaksiksi. Pelistä joko puuttui varsinainen lopetus eli ulko-oven koodi kokonaan tai sitten emme vain keksineet sitä edes jälkikäteen tarkistamalla kaiken vihjekirjasta. Jos selvität koodin, laitathan meille viestiä, että pääsemme pinteestä.

Taulukortteja Trappedista
Tauluja varastettavaksi. Kuva: Tapani Aulu

Faktat Trappedista

Julkaisija: Peliko (2021), SolidRoots (2020) 

Mutkikkuus: Kevyt perhepeli, aloittelijaystävällinen. 

Onnen vaikutus: Onnella ei merkitystä. 

Vuorovaikutus: Pelissä on vähän suoraa vuorovaikutusta, mutta yhteispelistä on ehdottomasti hyötyä.

Teema: Teema on peliin oikein mainio ja genreen hienosti sopiva. Aiheesta saisi varmaan toisenkin huoneen myöhemmin. 

Uudelleenpelattavuus: Peli on pakohuoneiden tapaan kerran pelattava. Komponentteja ei tarvi rikkoa, joten pelin voi antaa kyllä muiden pelattavaksi myöhemmin. 

Kieliriippuvuus: Pelissä on paljon tekstiä, joten pelaajien tulee osata lukea, mutta perhepelinä toimii hyvin, koska lapset voivat pelata aikuisten kanssa. 

Pelaajamäärä: 2–6. Todennäköisesti parempi 2–4. 

Pituus: 1–2 tuntia

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

7 vastausta aiheeseen “Trapped”

Ovikoodin numerot oli kirjekuoressa ja siellä myös vihje miten ne pitää asetella jotta ovi aukeaa.

Moikka! Pelattiin tätä taidevarkautta jouluna, ja meitä jäi askarruttamaan yksi vihje, jota ei saatu millään eteenpäin.. Miten selvititte sanan

spoileri

tyyni

hätäpoistumistie- ja pohjapiirustusvihjeen avulla? Vihjevihossa vihjataan käyttämään pohjapiirrustuksen alleviivauksia, mutta meidän pohjapiirrustuksessa ei ollut alleviivauksia huoneiden nimien kirjaimissa.. Oliko teidän pelissä? Olisiko sellaiset kuuluneet olla/ miten homma olisi pitänyt hoitaa?
Ps. Laita ovikoodin keskelle nro 5?

Sama ongelma minkä Ninakin yllä toteaa. Meinasi heikkohermoisimmalla peliseurueen jäsenellä (l. minä ise :D )palaa käämit kun vihjevihkon vihje oli kirjaimellisesti yhtä tyhjän kanssa.

Tämän tyyppiseen pelin aivan maaliviivalla oleva bugi voi viedä nautinnon koko pelikerrasta ja jättää tunteen, että siinäpä meni elämästäni x-määrä aikaa, jota en saa koskaan takaisin.

Tuo ovikoodijuttu löytyi siis, mutta se oli mielestäni tuollainen kuin Mikko mainitsee. Eli ratkesi, mutta ei kuitenkaan.

Englanninkielisessä näyttäisi olevan alleviivauksia. Liekkö bugi suomenkielisessä. Jännä ettei ole arvostelussa tullut esille. Oliko arvostelussa bugiton versio?

Joo, meidän suomenkielisessä arvostelukappaleessa on tosiaan alleviivaukset. Eli onko tästä sitten kahta eri versiota?

Hyvä, että pelin voi antaa muille pelattavaksi eli mitään ei tarvitse rikkoa! Tuo oli itselleni tärkeä tieto, jota on aika vaikea löytää mistään. Kiitos! Tuo mahdollinen kertakäyttöisyys nimittäin huolettaa näissä pakopeleissä, mutta hyvä että tässä sarjassa on ajateltu sitäkin näkökulmaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *